Maszyniści i przyszli adepci zawodu korzystają podczas szkoleń ze zmodernizowanych symulatorów w warszawskim zakładzie PKP Intercity. Urządzenia mają przyczynić się do podnoszenia umiejętności maszynistów i szkolenia przyszłych maszynistów, a przede wszystkim zwiększania poziomu bezpieczeństwa podróży pociągami.
Praca maszynisty wymaga koncentracji, opanowania i zdolności do radzenia sobie z nieprzewidywalnymi zdarzeniami. Kompetencje te w bezpiecznych warunkach rozwijane są na symulatorach. Obecni i przyszli pracownicy PKP Intercity mogą doskonalić je na dwóch zmodernizowanych stanowiskach symulacyjnych na warszawskim Grochowie. Od października 2024 r. działa zmodernizowany symulator lokomotywy EP09, a od marca 2025 r. – zmodernizowany symulator lokomotywy EU44.
Coraz większe potrzeby szkolenioweUrządzenia powstały na bazie wymiennych kabin lokomotyw EU44 i EP09 wykorzystywanych w jednostanowiskowym symulatorze zakupionym przez PKP Intercity w 2015 roku. W ramach prac rozpoczętych w 2024 roku zyskał one nowy osprzęt. Do kabiny lokomotywy Husarz (EU44) dodana została platforma ruchowa, co w efekcie pozwoliło na stworzenie dwóch samodzielnych stanowisk szkoleniowych. Oprócz symulatorów, nowy wygląd zyskało również samo pomieszczenie szkoleniowe, a także serwerownia i zaplecze socjalne. W ramach projektu zostały wykonane dwa niezależne pomieszczenia dla maszynistów instruktorów. Za rozbudowę i modernizację symulatorów odpowiedzialna jest spółka SIM Factor.
– Z roku na rok nasze potrzeby szkoleniowe rosną. Już dziś wśród naszych pracowników mamy ponad 1500 maszynistów, a kilkaset osób przygotowuje się do wykonywania tego zawodu. Czeka na nich coraz więcej miejsc w stale rozbudowywanym przez nas parku taborowym. Dlatego zależy nam na tym, żeby etapy: treningowy i egzaminacyjny przebiegały sprawnie, ale przede wszystkim, by nasi adepci mogli zdobywać w tym procesie możliwie jak najwięcej wiedzy i doświadczeń – mówi Adam Wawrzyniak, członek zarządu PKP Intercity. – Urządzenia, które mamy dziś do dyspozycji w Warszawie i Gdyni pozwalają maszynistom zdobyć umiejętności dostosowane do potrzeb dzisiejszej kolei – prowadzenia pociągów rozwijających coraz większe prędkości, oraz pod nadzorem systemu ETCS. I nie są to ostatnie z planowanych przez nas inwestycji w tym zakresie. Zależy nam na podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa podróży naszych pasażerów – dodaje Adam Wawrzyniak.
Ponad 8 tys. kilometrów tras
Stanowiska w Zakładzie Centralnym wyposażone zostały w nowoczesne oprogramowanie. Symulatory umożliwiają prowadzenie pociągów pasażerskich m. in. z prędkością od 160 do 200 km/h pod nadzorem systemu Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS), a także wykonywanie manewrów takich, jak podstawienie i odstawienie składu czy podział grup wagonowych. Długość treningowych odcinków linii kolejowych dostępnych dla maszynistów wzrosła z 700 do ponad 8 tys. kilometrów. W rezultacie w czasie szkoleń odtwarzane może być wiele kombinacji tras, o różnych parametrach i scenariuszach zdarzeń. Dla większej autentyczności
poprawiona została także m. in. jakość obrazu oraz dźwięku. Dodatkowo, platformy, na których zabudowane zostały kabiny, posiadają sześć stopni swobody i wiernie symulują to w jaki sposób zachowuje się pociąg na rozjazdach, łukach czy w czasie gwałtownego hamowania, a nawet wykolejenia lub innego zdarzenia komunikacyjnego.
– Projekt dla PKP Intercity obejmował kompleksową modernizację istniejących symulatorów i stworzenie nowego systemu szkoleniowego dla przewoźnika. Zmodernizowany sprzęt został w pełni zintegrowany z autorskim oprogramowanie SIM Factor, co umożliwia doskonalenie umiejętności zawodowych w warunkach zbliżonych do rzeczywistości. Dzięki temu trening na symulatorach nie tylko doskonali umiejętności maszynistów, ale przyczynia się również do poprawy bezpieczeństwa na kolei. Celem naszych prac było też unowocześnienie symulatorów oraz zapewnienie PKP Intercity dostępu do najnowszych rynkowych rozwiązań w zakresie oprogramowania i osprzętu symulatora kolejowego oraz rozwiązań ułatwiających codzienną pracę instruktorów na oprogramowaniu wykorzystywanym przy egzaminowaniu maszynistów w CEMM UTK, będącym najnowocześniejszym tego typu rozwiązaniem na świecie – mówi Michał Wierzbicki, prezes zarządu SIM Factor SA.
Dla adeptów i doświadczonych maszynistów
Trening z użyciem symulatorów pojazdu kolejowego jest dodatkowym elementem trwającego blisko 2 miesiące szkolenia pozwalającego na uzyskanie licencji maszynisty. Kandydaci mogą przystąpić do niego po zrealizowaniu minimum 480 godzin jazd praktycznych pod nadzorem. Na podobnych urządzeniach adepci zawodu zdają część egzaminu na świadectwo maszynisty przeprowadzanego przez Urząd Transportu Kolejowego.
Z symulatorów korzystają także wszyscy czynni maszyniści drużyn trakcyjnych PKP Intercity. Każdy z nich co roku przechodzi kilkugodzinną sesję, która daje możliwość regularnego sprawdzania się w normalnych niestandardowych sytuacjach prowadzenia pociągu. Badane są wtedy m. in. ich czas reakcji, prawidłowe odczytywanie wskazań sygnalizacji czy stosowanie się do przepisów i procedur bezpieczeństwa. Urządzenia te weryfikują również umiejętności maszynistów, którzy brali udział w wypadkach kolejowych.
Oprócz dwóch symulatorów w Warszawie od czerwca zmodernizowane urządzenie służy także maszynistom i uczestnikom szkoleń zawodowych w Gdyni. Zostało ono zbudowane na bazie kabiny Griffin przez firmę Autocomp Management. Jest to część umowy pomiędzy spółką Newag i PKP Intercity na zakup
46 jednosystemowych lokomotyw tego typu. Wartość inwestycji to ponad 5 milionów złotych.
PKP Intercity inwestuje w bezpieczeństwo
Więcej szkoleń maszynistów, nowe scenariusze wirtualnych jazd i podnoszenie kwalifikacji. PKP Intercity pracuje nad dalszym podwyższaniem bezpieczeństwa pasażerów i rozszerza sieć symulatorów. Spółka wybrała firmę, która dostarczy kolejne cztery symulatory do zakładów PKP Intercity
w Katowicach, Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu. Dostawa nowych symulatorów ma zostać zrealizowana w ciągu 7 miesięcy od podpisania umowy. Wykonawcą zamówienia została firma SIM Factor SA z Warszawy, a wartość kontraktu wynosi ponad 2,1 mln zł brutto.